Rumah > Uncategorized > ~ perkasa masjid seantero dunia ~

~ perkasa masjid seantero dunia ~

Masjid Al Haram in Makkah – Saudi Arabia

Masjid Al Nabawi in Madinah – Saudi Arabia

Entrance – Masjid Al Nabawi in Madinah – Saudi Arabia

Nightfall- Masjid Al Nabawi in Madinah – Saudi Arabia

Front – Masjid Al Nabawi in Madinah – Saudi Arabia

Masjid Al Aqsa in Jerusalem – Palastine

Badshahi Mosque in Lahore – Pakistan

Abu Derwish Mosque in Amman – Jordan

Al Azhar Mosque in Cairo – Egypt

Al Zulfa Mosque in Seeb – Oman

Blue Mosque in Herat –  Afghanistan

Auburn Mosque in Sydney – Australia

Al Fateh Mosque in Manama – Bahrain

Tzisdarakis Mosque in Monastiraki – Greece

Zahra Mosque in Kuwait

courtyard – Wilayah Persekutuan Mosque in Malaysia

Wazir Khan’s Mosque in Lahore – Pakistan

Wadi Al Husein Mosque in Talomano Narathiwat – Thailand

Umayyad Mosque in Damascus – Syria

Ubidiah Mosque in Kuala Kangsar – Malaysia

Tin Mal mosque – Morocco

The Roman Mosque – Italy

The Floating Mosque in Penang – Malaysia

Tatar Mosque in Constanta – Romania

Taj Mahal Mosque in Agra – India

Sultan Qaboos Grand Mosque in Muscat –  Oman (arch)

Sultan Mosque – Singapore

Sultan Hasan Mosque in Cairo – Egypt

Sultan Ahmed Mosque in Istanbul – Turkey

Sultan Ahmed Fountain in Istanbul – Turkey

Suleiman Mosque in Istanbul – Turkey (view to Bosphorus)

Souq Waqif Culture Mosque in Doha – Qatar

Soofie Mosque in Ladysmith – South Africa

Sinan Pasha Mosque in Prizren – Kosovo

Sheikh Zayed Mosque – Abu Dhabi – UAE

ehitlik Mosque in Berlin – Germany

Shakhi Zindeh Mosque in Samarkand – Uzbekistan

Shah Jehan Mosque in Thatta – Pakistan

Selong Great Mosque in Lombok – Indonesia

Sehzade Mosque in Istanbul – Turkey

Sayyeda Zeinab Mosque in Damascus – Syria

Saparmurad Hajji Mosque in Ashgabat – Turkmenistan

Sankore Mosque in Timbuktu – Mali

Mosque in Saint Petersburg- Russia

Sabanci Mosque in Adana – Turkey

Sabah State Mosque in Kota Kinabalu – Malaysia

Rustem Pasha Mosque in Istanbul – Turkey

Mosque in Ethiopia

Mosque in El Paso – USA

Mosque in Chipata – Zambia

Mosque in Brazil

Mosque in Bobo Dioulasso – Burkina Faso

Mosque in Akhaltsikhe – Georgia

MOAB Mosque in Baghdad – Iraq

Mesjid Raya in Makassar – Indonesia

Mecca Mosque in Hyderabad – India

Mosque in Mazare Shareef – Afghanistan

Mawlana Mosque in Rotterdam – Netherlands

Mawlana Mosque in Konya – Turkey

Masjid Jamek in Kuala Lumpur – Malaysia

Masjid An Nour Mosque in Preston – England

Masjid Al Nabawi in Madinah – Saudi Arabia

Masjid Al Kabir in Kuwait

Manjali Mosque in Atyrau – Kazakhstan

Larabanga Mosque – Ghana

La Mesquita de Palermo in Buenos Aires – Argentina

Kul Sharif Mosque in Kazan – Russia

Koutoubia Mosque in Marakesh – Morocco

Klang Mosque in Malaysia

Kipchak Mosque in Ashgabat – Turkmenistan

Kalon Mosque in Bukhara – Uzbekistan

Jummah Mosque – Mauritius

Jumeirah Mosque in Dubai – UAE

Jamie Asr Mosque in Brunei

Jamia Masjid in Las Vegas – USA

Jameh Mosque in Isfahan – Iran

Jama Mosque in New Delhi – India

Islamic Center – Toledo

Imam Mosque in Isfahan – Iran

Hui Mosque in Ningxia – China

Hsipaw Mosque – Burma

Hassan II Mosque in Casablanca – Morocco

Haji Ali Mosque in Mumbai – India

Hadhrat Khidir Mosque in Samarkand – Uzbekistan

Great Mosque in Xian – China

Great Mosque in Touba – Senegal

Great Mosque in Medan – Indonesia

Fatma Mosque in Kuwait

Faisal Mosque in Lahore – Pakistan

Cyristal Mosque in Kuala Terengganu – Malaysia

Central Mosque in Seoul – South Korea

Banya Bashi Mosque in Sofia – Bulgaria

Azadi Mosque in Ashgabat – Turkmenistan

Al Fidos Mosque in Baghdad – Iraq

SESUAI dengan jolokannya sebagai Rumah Allah, masjid menjadi lambang keutuhan hubungan hamba dengan Penciptanya. Di zaman Nabi Muhammad SAW, fungsi masjid sangat meluas hingga Masjid Nabi di Madinah menjadi pusat pentadbiran negara, pusat taktikal mengatur strategi peperangan dan pusat pendidikan terulung. 

Masjidil Aqsa di Palestin pernah menjadi pusat transit Nabi Muhammad SAW sebelum di bawa dalam pengembaraan agung naik ke langit bertemu Allah dalam peristiwa Isra’ dan Mikraj di bulan Rejab yang mulia.

Disebabkan kedudukan masjid yang begitu tinggi, umat Islam dinasihat tidak mencemari kesuciannya dengan melakukan perkara yang ditegah ketika berada dalam masjid. Kebelakangan ini ada pihak menjadikan masjid pusat mempromosi barangan jualan dan perkhidmatan yang ditawarkan.

Daripada promosi pakej haji dan umrah, ibadah korban sehinggalah kepada penjualan kitab agama. Tembok dan kawasan masjid juga mula dipenuhi kain rentang mempromosikan perniagaan. Mereka yang terbabit terdiri daripada kalangan pengerusi dan ahli jawatankuasa masjid, ustaz dan ustazah juga daripada kalangan peniaga sendiri. 

Perlu diketahui perbuatan ini sebenarnya ditegah dilakukan dalam masjid mahupun di kawasan persekitarannya. Perkara ini dapat diperhatikan daripada sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: “Jika kamu melihat orang berjual beli dalam masjid, maka katakanlah kepadanya, moga Allah tidak menguntungkan perniagaan kamu. Dan jika kamu melihat orang mencari barangan yang hilang dalam masjid maka katakanlah padanya, moga Allah tidak menemukan barangan kamu yang hilang itu.” (Hadis riwayat Imam al-Tirmizi). 

Walaupun ada sebilangan ulama mengharuskan jual beli dalam masjid namun al-Syeikh al-Mubarkapuri menegaskan, beliau belum pernah menemui sebarang dalil mengharuskan perbuatan itu. Justeru, larangan tetap berlaku sehingga ada dalil lain menunjukkan sebaliknya. 

Selain itu, perbuatan merokok dalam masjid dan persekitarannya juga tidak mencerminkan nilai keagungan masjid kerana masjid termasuk syiar agama yang perlu diagungkan. Jika kawasan pelancongan dan tumpuan ramai boleh diwartakan sebagai kawasan larangan merokok dan dikenakan kompaun mengapa masjid yang mulia dan kawasan persekitaran tidak diisytihar sebagai kawasan larangan merokok. 
Mentaliti segelintir umat Islam yang sering menjadikan masjid dan surau sebagai tandas awam percuma juga hendaklah dibuang jauh-jauh. Walaupun tidak dilarang untuk menggunakan segala kemudahan yang ada apalah salahnya jika selesai qada’ hajat, sumbangkan sedikit wang ringgit untuk membiayai kos penggunaan air dan elektrik masjid yang diamanahkan kepada semua umat Islam. Apatah lagi jika masjid dan surau itu hanya bergantung kepada sumbangan orang ramai. 

Ada adab lain yang perlu diperhatikan contohnya sebelum masuk masjid hendaklah terlebih dahulu berwuduk, kemudian melangkah masuk dengan kaki kanan dan membaca doa masuk masjid sambil berniat iktikaf. 

Setelah itu disunatkan sembahyang sunat wuduk ataupun tahiyatulmasjid. Ketika berada dalam masjid, jemaah dilarang daripada berkata-kata mengenai hal duniawi, duduk dengan sopan, tawaduk dan khusyuk. 

Apabila berzikir atau mengaji, elakkan daripada membaca terlalu kuat sehingga mengganggu jemaah lain. Apabila ingin keluar pastikan semua lampu dan kipas dimatikan terutama jika tiada jemaah lain yang tinggal, melangkah keluar dengan kaki kiri sambil berdoa memohon limpah kurnia Ilahi. 

Semua perkara ini tampak remeh dan tidak perlu diperbesarkan. Namun, masih ada segelintir masyarakat Islam yang kurang memahami fungsi dan peranan sebenar masjid, perkara ini perlu sentiasa diingatkan. 

Apatah lagi sejak akhir-akhir ini institusi masjid sering dimanipulasi oleh pihak berkepentingan untuk tujuan yang pelbagai. 

Justeru menjadi tanggungjawab semua masyarakat Islam mempertahankan kesucian masjid daripada anasir tidak sepatutnya. 

Umat Islam juga diseru mengimarahkah masjid dengan aktiviti keagamaan. :)

Categories: Uncategorized
  1. Tiada komen.
  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: