Arkib

Archive for November 2009

….khasiat susu…..

30 November 2009 3 comments

Assalammualaikum…. ape khabar sume?…. hari ni saye nak kongsi sikit berkaitan dengan khasiat susu…especially buat sesape yg tak suke susu tu lepas ni boleh lah berubah ye…..

Sememangnye susu ni membekalkan sumber utame khasiat bagi anak yg baru lahir sebelum mereke mampu menghadamkan makanan yg lain .

Susu ni banyak khasiatnye……antarenye…..

1. vitamin d  dan k – penting untuk pertumbuhan tulang

2. iodin – meneral penting bagi fungsi tiroid

3. vitamin b12 – penting bagi kesihatan kardiovaskular dan penghasilan tenage

4. vitamin a – penting bagi sistem imunisasi

5. Potassium dan magnesium – bagi kesihatan kardiovaskular

6. selenium – mineral penghalang barah

7. vitamin b – penting bg fungsi kognitif terutamenye daye ingatan

8. asid linoleik – terbukti membunuh sel barah kulit manusia , sel barah kolorektal , dan sel  breast cancer dalam kajian vitro

 

Ni lah antare  khasiat susu yg boleh diperolah dari sudut sains dan kesihatn

Menyingkap kembali sejarah Islam iaitu ketike peristiwe Isra’dan Mi’raj…..

Susu menjadi pilihan baginda Rasullullah S.A.W ketike Jibril datang kpd baginda dengan membawe satu piala yg berisi susu dan yg satu lagi berisi arak .

Ianya sebagai simbolik kepade Islam…agame fitrah dan semulejadi……

Jelasnye….aqidah dan hukum2 Islam sesuai dan seiring dengan kehendak semule jadi manusia seluruhnye tanpe ade satu apepun di dalam Islam yg bercanggah dengan sifat2 semulajadi manusia .

Saye berikan satu analogi…

alam dan tabiat semuladi ni saye ibaratkan sebagai badan manusia…

manakale Islam pule adelah ibarat pakaian yg benar2 menutupi demensi badan ini tanpa sebarang kecacatan….serte benar2 mengikut ukuran badan tadi….

Begitulah syumulnye Islam…. cukup fleksibel serte mengikut peredarn zaman…

Kesimpulannye…

bersyukurlah dengan nikmat Islam yg kite miliki…..

hargai nikmat Illahi ini…..

manfaatkan dengan sebaiknye……

buat peneraju ummah gemilang…..

sape lagi kalu bukan kite……??

 

 

 

 

Kategori:Uncategorized

27 November 2009 Tinggalkan komen

Assalammualaikum sume….

Salam aidiladha…..salam perantauan……diharapkan kite sume dapat menghayati erti sebenar sebuah pngorbanan….

Dengan care kite berkorban  serte  berusehe mempertahankan islam…..

Dan sudah pasti , ianye tidak lepas dari ruang lingkup da’wah dan tarbiyah…….

Walaupun hanye dengan satu ayat……

Sebarkanlah……

Mungkin kadang2 kite terlepas pandang…..

tapi sebenarye… sape tahu… hanye  dengaan satu ayat tu

memberi kesan yang cukup mendalaam buat si penerime…….

jadi … teruskanlah perjuangan anda!!!!!

Semoge dengan usehe yg kite jalankan …….

dapat menghapus segale debu2 dosa yg telah mencemrkan amalan kite…..

 

Kini ,

tanah air islam kian dinjak-injak

bom yg tak pernah sunyi berbunyi

kite masih tak sanggup menerime ujian seperti mereke

tangisnye mereke di dunia

kerane gagalnye mereke membunuh musuh Allah

rindu mereke pade wangian syurge tertinggi

Namun…

Tangisnye kite….

Hanyelah kerane dunia…..

Siapekah kite berbanding mereke?

 

Kategori:Uncategorized

…..ukhuwwah bertaut iman melaut….

25 November 2009 Tinggalkan komen

Assalammualaikum semua……..

a : nak tanye sikit la camane ye nak jalinkan ukhuwwah sesame kite ?

b : saye rasela mungkin kite kene jagi dari aspek pergaulan dan berkomunikasi . Walau  ape yg kite miliki pd hari ini , sebenarnye itu sume bukanlah milik kite . Hnye pinjaman dari Allah semate-mate . Jangan sombong dan sentiase merendah diri . Kalau pendapat kamu lak camne? nak tau gak…

a : betul jugak cakap kamu tu….lagi satu kadang2 kalau cam orang  ade buat salah kat kite , kite kenelah saling faham memahami…..mane ade orang perfect…..

b : yup ! dan jangn terlalu memilih kawan…

a : maksud kamu ?

b : memang kite kene cube mendekati orang yg baik…. maksud saye kat sini jangan membeze2kan antare orang yg kaye dengan yg miskin….. antare orang yg pandai ngan sebaliknye….

a : oooo

b : nape tanye camni ? kamu ade masalah ngan sesape ke?

a : emmmmm….entahla…..

b : citelah sikit… mane tau saye boleh bantu….

a : takpe2… it still ok…..

b : takpelah kalau camtu…. papepun kalau ade masalah…. bawaklah berbincang… mungkin boleh selesai ngan care camtu…..

a : ok…tq….!

 

Kategori:Uncategorized

23 November 2009 4 comments

Assalammualaikum sume….ape khabar??  time2 syita’ ni harap sume dapaat jage kesihatan masing2…..

Alhamdullillah , exam first dah lepas….lege…..

pantun….. asyik2 pantun takde  bende lain ke…?

kenape pilih pantun?

sebabnye saye rase lebih mudah nak sampaikan sesuatu mesej tu menerusi pantun……

pemilihan ayat yg ringkas… tak banyak nak gune idea….. hanye tulis ape dirase perlu…..

apepun saye berharap mesej dapat diterime untuk same2 kite perbaiki amalan…….

Syuqah Matraneh bayt kak ati ,

Byt nailofar bayt kak yaya ,

Kuatkan semangat cekalkan hati ,

Moge menjadi insan berjaya .


Bayt akasia bayt kak salwa ,

Itulah tempat mereke bertafakur ,

Sanggup berkorban di mana jua ,

Itulah tande jiwe yg syukur .


Syawarma mukhollal lazat dimakan ,

Mat’am Zumer ade di sane ,

Hargai mase yg Allah kurniakan ,

Kelak disoal tidaklah merane .


Dekat jordan tak banyak hutan ,

Padang pasir cam awal masihi ,

Ibadah haji satu tuntutan ,

Ikhlas di hati ukuran Illahi .

Bayt binafsya ceria suasane ,

Bayt Ridzuan dekat di hati ,

Keyakinan diri perlu dibine ,

Pakukan ia sematkan di hati .


Malam Ahad ade meeting ,

Selalu buat dekat Puskma ,

Kalah menang tidaklah penting ,

Ape yang penting kerjasama .

Time syita’ selalu gelap ,

Letrik terputus berkali2 ,

Mohon maaf salah dan silap ,

Moge ukhuwwah bertaut kembali…..

Kategori:Uncategorized