Utama > Uncategorized > ….khasiat susu…..

….khasiat susu…..

Assalammualaikum…. ape khabar sume?…. hari ni saye nak kongsi sikit berkaitan dengan khasiat susu…especially buat sesape yg tak suke susu tu lepas ni boleh lah berubah ye…..

Sememangnye susu ni membekalkan sumber utame khasiat bagi anak yg baru lahir sebelum mereke mampu menghadamkan makanan yg lain .

Susu ni banyak khasiatnye……antarenye…..

1. vitamin d  dan k – penting untuk pertumbuhan tulang

2. iodin – meneral penting bagi fungsi tiroid

3. vitamin b12 – penting bagi kesihatan kardiovaskular dan penghasilan tenage

4. vitamin a – penting bagi sistem imunisasi

5. Potassium dan magnesium – bagi kesihatan kardiovaskular

6. selenium – mineral penghalang barah

7. vitamin b – penting bg fungsi kognitif terutamenye daye ingatan

8. asid linoleik – terbukti membunuh sel barah kulit manusia , sel barah kolorektal , dan sel  breast cancer dalam kajian vitro

 

Ni lah antare  khasiat susu yg boleh diperolah dari sudut sains dan kesihatn

Menyingkap kembali sejarah Islam iaitu ketike peristiwe Isra’dan Mi’raj…..

Susu menjadi pilihan baginda Rasullullah S.A.W ketike Jibril datang kpd baginda dengan membawe satu piala yg berisi susu dan yg satu lagi berisi arak .

Ianya sebagai simbolik kepade Islam…agame fitrah dan semulejadi……

Jelasnye….aqidah dan hukum2 Islam sesuai dan seiring dengan kehendak semule jadi manusia seluruhnye tanpe ade satu apepun di dalam Islam yg bercanggah dengan sifat2 semulajadi manusia .

Saye berikan satu analogi…

alam dan tabiat semuladi ni saye ibaratkan sebagai badan manusia…

manakale Islam pule adelah ibarat pakaian yg benar2 menutupi demensi badan ini tanpa sebarang kecacatan….serte benar2 mengikut ukuran badan tadi….

Begitulah syumulnye Islam…. cukup fleksibel serte mengikut peredarn zaman…

Kesimpulannye…

bersyukurlah dengan nikmat Islam yg kite miliki…..

hargai nikmat Illahi ini…..

manfaatkan dengan sebaiknye……

buat peneraju ummah gemilang…..

sape lagi kalu bukan kite……??

 

 

 

 

Kategori:Uncategorized
  1. 30 November 2009 at 1.32p11

    tetap xske susu .. bile terpakse je br minum .. hehe

  2. 30 November 2009 at 1.32p11

    yeke….terpulangla…. ni skadar nasihat je….sebenar saye pun tak suke gak…. tapi sedang berusehe tuk suke…. takut nanti sakit tulang…..fighting!!!!!!!!

  3. hikmah kembara
    3 Disember 2009 at 1.32p12

    salam kak amal syikin…id akak pe ye?

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: