Utama > Uncategorized > ~ jiwa itu amanah ~

~ jiwa itu amanah ~

ALLAH mencipta sesuatu dengan hikmah dan keunikan tersendiri. Langit dan cakerawala, bumi, penghuninya, lautan serta rahsianya. Manusia adalah ciptaan Allah yang paling bernilai dan sebaik-baik kejadian.

Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian.” (Surah At-Tin, ayat 3) Imam 3 Masjidil Haram, Soleh Muhammad, berkata manusia juga ibarat satu binaan di sisi Allah di samping kewajipan dan tuntutan yang perlu dilakukan, roh mereka adalah pinjaman berharga dan darah yang mengalir amanah perlu dijaga dengan sempurna.

Oleh itu katanya, pembunuhan seorang manusia dengan cara yang salah adalah dosa besar. Malangnya, darah manusia hari ini bagaikan tiada nilai disebabkan pangkat serta kedudukan yang bersifat sementara.

“Setelah berlalu masa yang panjang antara umat dan utusan Allah iaitu nabi, nyawa dan darah manusia kini bagaikan tidak ternilai.

“Berlakunya perang saudara dan perkauman kerana pegangan agama serta kesan jahiliah yang terpahat di jiwa mereka,” katanya.

Katanya, peristiwa zaman jahiliah kini berulang apabila manusia berperang sesama sendiri atas sebab yang tidak munasabah sementara hukuman dikenakan kepada manusia biasa dan membebaskan mereka yang berpengaruh.
Seperti sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya binasalah mereka sebelum daripada kamu apabila orang kebanyakan melakukan kesalahan, kamu kenakan hukuman tetapi jika ia berlaku terhadap orang bangsawan, makan kamu melepaskan mereka.” (Al-Hadis)

Malah, Nabi SAW memberi ancaman kepada mereka yang membunuh dengan sabda Baginda yang bermaksud: “Membunuh seorang yang beriman adalah perkara yang paling hina di sisi Allah.” (Hadis riwayat Tirmizi dan Nasai’)

Firman Allah yang bermaksud: “Sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya adalah neraka jahanam, mereka kekal di dalamnya dengan kemurkaan Allah serta laknatnya terhadap mereka.” (Surah an-Nisa’, ayat 93)
Soleh berkata, setelah kedatangan Islam, kedudukan manusia dimuliakan oleh Allah dan mengubah bentuk pengabdian mereka kepada Allah yang satu.

Katanya, kedudukan manusia yang mulia di sisi Allah menyebabkan darah mereka haram ditumpahkan walau mereka golongan kafir yang tidak memerangi Islam kerana perbuatan membunuh adalah kesalahan besar.

“Membunuh itu menghilangkan roh dengan cara tidak betul sedangkan nyawa adalah amanah yang perlu dipelihara sebaiknya. Sesiapa melakukannya nescaya mendapat balasan seksaan yang berat,” katanya.

Beliau turut memetik hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: “Semua dosa akan diampunkan Allah kecuali mereka yang mati dalam kufur atau membunuh seorang mukmin dengan sengaja.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Nasai’)

Sabda Baginda lagi yang bermaksud: “Allah akan berkata kepada orang yang membunuh diri, sesungguhnya kamu telah mendahului Aku, maka pada hari ini kamu akan diharamkan daripada menikmati syurgaKu.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Kategori:Uncategorized
  1. Tiada komen.
  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: