Utama > Uncategorized > ~ doa dan solat ~

~ doa dan solat ~

 

Imam an-Nawawi dalam buku beliau al-Majmu’ menjelaskan bahawa berdoa dalam solat tidak membatalkan solat. Namun, beliau menyebut ada dua jenis doa yang dapat tergambar ketika seorang solat iaitu doa dalam bahasa Arab dan doa yang bukan dalam bahasa Arab.
Adapun doa dalam bahasa Arab yang pernah diajar Rasulullah SAW, ulama sependapat mengenai kebolehannya. Sedangkan doa yang tidak pernah diajarkan Nabi SAW walaupun dalam bahasa Arab, maka ulama berbeza pendapat mengenai boleh dan tidaknya.

Ini berkaitan dengan pemahaman mengenai larangan mengucapkan kata atau berbicara yang tidak pernah diajarkan Nabi.

Seperti diketahui, solat adalah ibadat murni kerana cara dan bacaannya diajarkan dan atas dasar ini, Nabi SAW bersabda dalam hadisnya yang popular: “Solatlah sebagai mana kamu melihat aku solat.”

Apabila menyebut mengenai doa, saya cenderung membenarkan apa pun doa baik yang pernah diajar Nabi, ataupun yang tidak pernah diajarkannya, baik dalam bahasa Arab atau bahasa selainnya.

Bukankah Nabi SAW mengajarkan dalam satu hadis bahawa: “Sedekat-dekat seseorang kepada Allah, adalah pada ketika ia sujud. Oleh itu perbanyakkan berdoa ketika itu.” (Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan an-Nasa’I melalui Abu Hurairah.

Anjuran untuk kita memperbanyakkan doa bukan hanya daripada apa yang sudah diajarkan Nabi SAW, tetapi mencakupi segala yang diharapkan oleh seorang Muslim, yang sudah tentu mempunya pelbagai bahasa, bahkan sebahagian besar tidak dapat berbahasa Arab.

Memohon perlindungan Allah yang berhubung hal keluarga dan harta benda, sebaiknya dilakukan sesudah selesai solat, bukan dalam solat, apatah lagi doa itu bukan daripada bisikan hati tetapi diucapkannya (walaupun yang mendengarnya seorang diri).

Apabila seseorang mengucapkannya bukan dalam bahasa Arab ketika dalam solat, maka ia membatalkan solat .

Wallahua’lam.

Kategori:Uncategorized
  1. 11 April 2011 at 1.32p04

    salam kenal.. jemput la singgah my blog ‘Aku Sebutir Pasir’ kalau nak baca my experiences travelling ke 45 buah negara..🙂

    • hikmah kembara
      11 April 2011 at 1.32p04

      wsalam… syukran sudi ziarah… insya allah…

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: