Utama > Uncategorized > ~ strategi medan Uhud ~

~ strategi medan Uhud ~

Nabi Muhammad SAW dan kaum Muslimin menyertai pasukan tentera Islam berangkat menuju ke medan Uhud pada awal pagi Sabtu, 11 Syawal tahun 3 Hijrah. Pada hari yang sama, iaitu disebelah petang mereka kembali semula ke Kota Madinah.

Ia selepas selesai menguburkan jenazah-jenazah tentera Islam yang terkorban dan setelah yakin tentera-tentera Quraisy yang telah meninggalkan medan Uhud itu tidak akan kembali menyerang tentera Islam.

Baginda berangkat pulang bersama-sama dengan para anggota tentera lain. Ada antara mereka yang mengalami kecederaan dengan dibantu rakan-rakan.

Ketika menghampiri kota, baginda didatangi penduduk Madinah terutama para wanita yang bertanyakan nasib saudara-saudara lelaki mereka yang berjuang di Medan Uhud.

Baginda memberitahu dan menjelaskan kepada mereka apa yang telah berlaku sepanjang perang itu. Jika ada pengkhabaran yang menyedihkan, baginda meminta mereka bersabar dan tidak meratapi kematian para syuhada. Sebabnya, para arwah saat itu telah kembali menemui Allah dan menghuni syurga.

Namun, tetap ada kalangan wanita itu yang meraung dan menangis tanpa henti kerana kehilangan orang yang disayangi terutama bapa kepada anak-anak mereka. Ini menyebabkan si ibu bimbang masa depan mereka.

Baginda lalu berdoa agar Allah anugerahkan kebaikan kepada keluarga para pejuang yang syahid itu.

Akhirnya baginda selamat tiba di rumahnya dan sambil melepaskan lelah, baginda dan menantunya, Saidina Ali bin Abi Talib menyerahkan kedua-dua pedang perang mereka yang masih dibasahi darah kepada puteri baginda, Fatimah Az Zahra untuk dibersihkan.

Begitu pun pada malam Ahad, iaitu 8 Syawal tahun 3 Hijrah itu, seluruh umat Islam di Madinah masih dalam keadaan berjaga-jaga. Walaupun kalangan anggota tentera Islam itu sendiri belum pulih daripada kecederaan dan masih letih, mereka tetap mengambil langkah berjaga-jaga mengawal ketat seluruh kota Madinah.

Lebih-lebih lagi kediaman Nabi dikawal ketat bagi menghadapi apa juga kemungkinan terutama jika pihak Quraisy melancarkan serangan mengejut ke atas Madinah di saat umat Islam berduka cita dan keletihan akibat berjuang dalam perang itu.

Baginda sendiri tidak dapat melelapkan mata kerana memikirkan pelbagai aspek terutama kemungkinan pihak Quraisy menyerang kembali secara tiba-tiba.

Kemungkinan itu ada kerana tentu ada perasaan tidak puas hati di kalangan puak Quraisy kerana mereka tidak mencapai kemenangan besar.

Tentera musuh juga tidak dapat membawa pulang sebarang harta rampasan, tawanan perang apatah lagi menumpaskan musuh ketat mereka, iaitu Rasulullah sendiri.

“Adakah mereka benar-benar kembali ke Mekah, atau cuba merancang sesuatu,” tanya Rasulullah sendirian.

Pasti mereka dalam keadaan yang menyesal dan ingin berpatah balik untuk melancarkan serangan terhadap umat Islam.

Lalu baginda terpaksa membuat keputusan dan ia tentunya sangat berat untuk dilaksanakan. Namun, kerana tiada pilihan yang lebih baik, baginda tetap akan meneruskan satu rancangan.

Keesokan hari, iaitu pada hari ketiga selepas Perang Uhud, hanya selepas sehari mereka berehat, baginda menyeru umat Islam keluar menyerang tentera musuh, sebelum musuh sempat menyerang umat Islam di Madinah.

Baginda sebenarnya hanya ingin menjejaki musuh, andai benar pihak musuh hendak menyerang maka baginda dan pasukannya telah bersedia menghadapi sebarang tentangan dan serangan.

Sebaliknya, jika pihak musuh tidak menunjukkan tanda-tanda untuk menyerang kembali, maka barulah umat Islam dikatakan benar-benar selamat daripada apa juga ancaman.

“Jangan keluar bersama kami kecuali mereka yang terlibat dalam peperangan sahaja (Perang Uhud). Mereka yang lain dikehendaki menjaga soal keselamatan Madinah terutama ancaman musuh-musuh dalam selimut,” ujar baginda.

 

Kategori:Uncategorized
  1. Tiada komen.
  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: