Utama > Uncategorized > ~ sentuhan kasih Ayah ~

~ sentuhan kasih Ayah ~

SEORANG insan unggul akan mudah mengatur urusan hidup keluarganya, merencana soal pendidikan, saraan, pergaulan dan pembangunan keluarga dengan tarbiah Islamiah serta dapat menjalankan tugas sebagai ketua keluarga dan menjadi hamba yang menjaga hubungan dengan Allah. 

Dalam sesebuah keluarga, aspek kesihatan fizikal sangat perlu kerana kesejahteraan pemikiran dan kerohanian bergantung rapat kepada kesejahteraan fizikal. Mukmin yang kuat adalah lebih baik daripada yang lemah. Minda yang sihat akan lahir dari tubuh badan sihat.

Oleh itu, tarbiah jasmaniah seperti dituntut syarak perlu dilaksanakan dalam keadaan teratur. Umpamanya, pemilihan makanan mesti yang bersih, baik dan dari sumber halal. Amalan boleh memudaratkan seperti merokok, minuman keras, menyalahgunakan dadah hendaklah dijauhi.

Jika ketentuan ini tidak dipatuhi, kesihatan jasmani akan terjejas serta boleh memberi kesan buruk kepada mental, fizikal dan spiritual. 

Pendidikan rohani pula adalah aspek penting merangkumi keimanan, pengamalan syariat, pelaksanaan tanggungjawab sebagai seorang muslim serta pembangunan mental dan spiritual. 

Seorang ketua keluarga bertanggungjawab membentuk dan mendidik keluarganya mengamalkan tuntutan dikehendaki Islam. Pada masa sama menjauhi perkara haram dan makruh selain memastikan ketulenan akidah keluarga dan membersihkan daripada sebarang bentuk kekufuran. 

Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya berjayalah orang yang (selepas menerima peringatan itu) berusaha membersihkan dirinya (dengan taat dan amal soleh) dan menyebut dengan lidah dan hatinya akan nama Tuhannya serta mengerjakan sembahyang (dengan khusyuk).” (Surah al-A’la, ayat 14-15) 
Ketua keluarga adalah model berkesan dalam pendidikan akhlak keluarga. Dia perlu membimbing ahli keluarga dengan akhlak Islamiah berdasarkan ilmu dan pengalaman ada padanya. 

Kegagalan sesetengah keluarga mengamalkan akhlak Islamiah berpunca daripada kegagalan ketua keluarga atau ibu bapa tidak mengamalkan nilai murni ditetapkan oleh Islam. 

Sebab itu ibu bapa perlu membentuk keunggulan diri mereka terlebih dulu sebelum amalan itu dapat diperturunkan kepada anak mereka. 

Ketua keluarga juga dapat mengatur ekonomi dan sosial keluarga berpandukan nilai baik seperti rasa tanggungjawab mempertingkatkan taraf hidup dengan mengamalkan sikap bersungguh-sungguh dalam kerjaya. 

Kesungguhan bekerja adalah suruhan agama yang perlu ditunaikan kerana ia akan membawa keluarga keluar dari ruang lingkup kemiskinan, salah satu musuh Islam yang boleh membawa kepada kekufuran. 

Setiap kelompok masyarakat perlu memberi perhatian berat kepada bidang pendidikan. Insan yang beruntung dalam sesebuah masyarakat akan memudahkan usaha dan perancangan meningkatkan kualiti masyarakat melalui aktiviti pendidikan, pengajian dan muamalat. 

Penghayatan agama juga sangat mustahak untuk mengembangkan penghayatan ajaran Islam melalui aktiviti berfaedah bagi melahirkan masyarakat harmoni, berdisiplin dan mempunyai imej tinggi serta mendapat keberkatan Allah. 

Seperti diketahui, keterampilan seseorang individu atau masyarakat dengan ilmu agama semata-mata tanpa ilmu duniawi adalah sesuatu yang tidak sempurna. Seorang Muslim perlu mendapatkan pengetahuan luas dan kemahiran tinggi dalam pelbagai bidang ilmu. 

Ia meliputi ilmu ekonomi, politik dan sosial untuk meletakkan diri dalam arus perdana kehidupan bermasyarakat dan beragama. Semua bidang itu mesti diketahui dan diceburi sekurang-kurangnya pada tahap paling asas. 

Firman Allah yang bermaksud: “Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang dikurniakan Allah kepadamu (pahala dan kebahagiaan) hari akhirat dan jangan engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia.” (Surah al-Qasas, ayat 77) 

 

Kategori:Uncategorized
  1. Tiada komen.
  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: